Przejdź do treści
min. czyt.

Dostępność

WCAG to skrótowiec od Web Content Accessibility Guidelines czyli wytycznych dotyczących dostępności treści internetowych. Obecnie obowiązuje wersja 2.1 tych wytycznych. Wyjaśniają one, jak tworzyć strony internetowe i aplikacje aby udostępnić je osobom z niepełnosprawnościami np. wzroku, słuchu, ruchu, ale też z niepełnosprawnością intelektualną czy zaburzeniami poznawczymi. Strony internetowe i aplikacje mobilne, które spełniają wytyczne WCAG nazywamy dostępnymi cyfrowo. Wymagania dostępności cyfrowej dla podmiotów publicznych Wszystkie strony internetowe i aplikacje mobilne podmiotów publicznych muszą być dostępne cyfrowo. Wynika to z Ustawa z 4 kwietnia 2019r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (pdf). Szczegóły znajdziesz w omówieniu tych wymogów dla podmiotów publicznych. Struktura WCAG 2.1 WCAG 2.1 opiera się na 4 zasadach: postrzegalność, funkcjonalność, zrozumiałość, solidność (w polskim i unijnym prawie określana jako kompatybilność). Wbrew pozorom zasady te nie są techniczne, a raczej zmuszające do myślenia o różnych użytkownikach, którzy np.: chcą wiedzieć co jest na zdjęciu choć nie widzą, nie mogą korzystać z myszy, a jedynie z klawiatury, powiększają sobie widok stron lub zmienią jej kolory, żeby móc lepiej widzieć treści, zmienić ustawienia przeglądarki, aby treść była bardziej czytelna Zasady te dotyczą wszystkich elementów strony i aplikacji - kodu, treści i sposobu ich działania. Żeby je wdrożyć muszą zaangażować się wszyscy odpowiedzialni za te obszary na stronie lub w aplikacji. Zasady WCAG 2.1 są podzielone na 13 wytycznych. Każdy wytyczna jest z kolei podzielony na określone wymagania („kryteria sukcesu”). Zasada 1: Postrzegalność Spraw by użytkownicy mogli korzystać ze strony internetowej lub aplikacji za pomocą dostępnych dla nich zmysłów. Możesz to osiągnąć między innymi przez: alternatywy tekstowe dla treści nietekstowych (np. opis alternatywny do zdjęć i grafik, z których skorzystają osoby niewidome), transkrypcje tekstowe materiałów audio i filmów, napisy i audiodeskrypcje do filmów, logiczną strukturę treści (nagłówki, listy itp.), odpowiednie znaczniki dla każdej funkcji (formularzy i tabel danych), aby relacje między treścią były poprawnie zdefiniowane wyróżnienia, które nie opierają się jedynie na kolorze, kolory tekstu, które są wyraźnie widoczne na kolorze tła, czytelność i widoczność treści i funkcji gdy rozmiar tekstu zostanie zwiększony o 200%, niepublikowanie obrazów tekstu, responsywność – automatyczne dostosowywanie się widoku do szerokości ekranu urządzenia użytkownikami. Zasada 2: Funkcjonalność Spraw by użytkownicy mogli znajdować i używać treści oraz funkcji, niezależnie od tego, jak nawigują (np. za pomocą samej klawiatury, samej myszy). Możesz to osiągnąć między innymi przez: możliwość obsłużenia wszystkiego za pomocą samej klawiatury, opcję odtwarzania, wstrzymywać i zatrzymywać poruszające się treści brak migających treści i możliwość wyłączania ruchomych elementów przez użytkownika, link pozwalający przeskoczyć szybko do treści („przejdź do treści”) zrozumiałe i pasujące do treści tytuły stron, zrozumiałe linki, których treść wyraźnie mówi dokąd prowadzą nagłówki, które jasno opisują treści i etykiety jasno opisujące co wpisać w dane pole formularza, dobrą widoczność elementu, który jest w danym momencie wybrany za pomocą klawiatury (fokus), unikanie złożonych gestów na ekranach dotykowych lub zapewnienie dla nich prostszej alternatywy, możliwość wyłączania i zmiany skrótów klawiaturowych. Zasada 3: Zrozumiałość Spraw by użytkownicy rozumieli treści i sposób działania strony lub aplikacji. Możesz to osiągnąć między innymi przez: prosty język (bez zbędnych słów i urzędniczego żargonu), unikanie trudnych dla użytkowników słów i wyrażeń lub ich wyjaśnienie w prosty sposób, wyjaśnienia do skrótów i akronimów, określenie w kodzie strony/aplikacji w jakim języku jest jej treść, spójny wygląd i działanie elementów na wszystkich podstronach, widoczne i zrozumiałe etykiety przy każdym polu formularza, dostępne i zrozumiałe komunikaty błędów w formularzach i podpowiedzi jak je poprawić. Zasada 4: Solidność W polskim i unijnym prawie ta zasada nazwana jest "kompatybilnością". Spełnienie zasady solidności opisanej we WCAG oznacza spełnienie kompatybilności opisanej w prawie. Spraw by treści i funkcje działały poprawnie w wielu różnych programach użytkowników (np. przeglądarkach internetowych oraz czytnikach ekranu osób niewidomych). Możesz to osiągnąć między innymi przez: prawidłowy kod, zgodny ze standardem sieciowym HTML, dostępne dla użytkowników korzystających z technologii asystujących informacje o statusie/stanie, zgłaszanie przez technologie asystujące pojawiających się ważnych komunikatów czy okien modalnych.

Skontaktuj się

Najwyższa jakość usług dla Twojego samochodu:
  • Wymiana szyby samochodu w 30 minut!
  • Obsługa na miejscu lub dojazd do Klienta.
  • Fachowa pomoc w doborze szyby
  • Atrakcyjne rabaty dla stałych Klientów.
Telefon szczegóły [svg] zadzwoń
Wybierz oddział
Email szczegóły [svg] napisz
e-mail
Formularz szczegóły [svg] wypełnij
formularz
Pytania i odpowiedzi [svg] częste
pytania

Zgłoś szkodę z ubezpieczenia komunikacyjnego OC lub AC

wymień szybę naORGINALNĄ Wyślij wypełniony Formularz. Odezwiemy się do 30 minut.

Pola oznaczone [*] są obowiązkowe.
Dobra robota
Please enter a valid first name (minimum 6 characters). Wprowadzone dane są nieprawidłowe.
- Wymagana długość dla pola to 6 liter
- Pole nie może zawierać liczb i znaków specjalnych
Dobra robota
Wprowadzone dane są nieprawidłowe.
- Wymagana długość dla pola to 6 liter
- Pole nie może zawierać liczb i znaków specjalnych
Wybierz polisę:
Wybierz ubezpieczyciela:
Wysyłając wiadomość wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z RODO (Rozporządzenie 2016/679) przez administratora danych GlassMaster (NIP: ) w celu kontaktu. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności.

lub zadzwoń

575 500 515
Zadzwoń i wymień szybę w samochodzie